Hét buitenleven: genieten, ontspannen en rust in de mooie en weelderige natuur van Huis in Westerwald.

Seelbach Westerwald ligt midden in een prachtig, afwisselend wandelgebied. Veel wandelinformatie en kaarten vindt u in het huis, een Duitse link voor GPS-wandeling met de smartphone hier.

Er lopen twee regionale Lange Afstands Wandelingen (LAW) door ons dorp:

• Wiedwanderweg (103 km) bron van de Wied naar de uitmonding in de Rijn. De link verwijst naar de 3e etappe Altenkirchen-Oberlahr (16 km)
• Westerwaldsteig (235 km) 13e etappe 'Flammersfeld-Horhausen' (16 km), goed met Openbaar Vervoer te doen (bus 132 Horhausen- Flammersfeld).

WANDELTIPS
Langs de Wied naar restaurant ' Zum Wiedbachtal' heen en terug 5 km.
Ga vanuit het huis 2x rechts; voor de tweede brug links onder spoortunneltje door; ga rechtdoor op kruising; neem 1e pad rechts (F1 en Wiedwanderweg) blijf het pad volgen met mooi uitzicht op de Wied. In Döttesfeld ga links en u komt na 150 meter bij Restaurant Zum Wiedbachtal. U kunt hier lekker eten, moutainbikes huren, Klettersteig uitrusting huren en van zonneweide en zwembadje gebruikmaken (dit laatste is gratis indien u er gaat eten; wel even vooraf bellen). Zorg dat u voor donker weer terug bent.

2 -  Het dal van de Hoben.
Ongeveer 3-4 uur inclusief koffiedrinken; 10-11 km. Ga vanuit het huis 2 x rechts; na tweede brug over de Wied schuin links. Volg de "W" tekens van de Westerwaldsteig. Na langzame klim gaat u rechts aan het einde van het bos. U daalt naar het dal van het kleine beekje de Hoben. Het kan hier  en daar wat drassig zijn. Volg de route tot het tunneltje onder de hoofdweg in Flammersfeld. Ga niet door het tunneltje; loop rechtdoor langs de hoofdweg. In het dorp: de bakker met lunchroom voor een lekker kopje koffie en taart.
Terug: vervolg de hoofdweg een paar honderd meter en ga rechts bij de Westerwaldbank: Bahnhofstrasse. Ga rechts na de schoenenwinkel, de straat tegenover het huis van Raiffeisen. Lange daling en langzame stijging. De weg volgen tot hoofdweg in het dorpje Eichen; hier links. Dit is de F1 wandeling. Nu geen klimpartijen meer. Langzaam dalen naar het dal van de Wied. Prachtig uitzicht! Eerst landerijen dan het bos in. Door een oud tunneltje van de voormalige spoorlijn Linz am Rhein - Flammersfeld. De Wied oversteken.Linksaf langs de Wied naar Seelbach.

3 - F1 Rondwandeling
Rond Flammersfeld lopen verschillende 'F' -wandelingen (zie kaart). De F1 loopt op 100 meter van het huis, duurt ongeveer drie uur en gaat door het Wiedtal naar Döttesfeld om vervolgens wat te stijgen richting Flammersfeld. Met prachtige vergezichten loop je door de akkers met nog diverse gewassen om vervolgens in het Raiffeisen dorp Flammersfeld te komen. Ten tijde van het burgemeesterschap van Raiffeisen (RABO bank) liet deze de Raiffeisenweg aanleggen die deze arme streek verbond met de Rijn. Zo konden de boeren hun producten beter kwijt en hogere welstand bereiken.

4 - Landfrauenweg
De Landfrauenweg begint en eindigt bij het Bürgerhaus in Flammersfeld (rechts op hoofdweg na een paar honderd meter rechts). De wandeling is ongeveer 12 km en duurt ruim 3 uur. De wandeling gaat langs mooie vakwerkhuizen, rustige beekdalen en afwisselende natuur. Neem drinken en de kaart mee.

5 - Nostalgie Café in Seifen
Het is helaas niet altijd geopend, maar wel zeer gezellig. U gaat vanuit het huis 2x rechts; voor tweede brug links onder spoortunnel door; op kruising links; na laatste huis steek de weide over; ga bij de grilhut rechts langs hek. Na de weide begint het bos; direct links. Nu een flinke klim, volg het pad; bovenop de heuvel op kruising van paden ga links. In Seifen einde weg rechts; einde weg op hoek rechts ziet u Marie's Nostalgie Café voor o.a. koffie met taart. Geopend van woensdag t/m zondag van 14.00 tot 18.00 uur.
Terug kunt u vanuit het café links; eerste weg rechts naar beneden; beneden weg richting Seelbach.

6 - Rondje met de hond maximaal 1 uur
Ga de Bergstrasse in en loop deze helemaal uit tot u op de Bahnhofstrasse komt. Ga bij het speeltuintje links deze hoofdweg op. Na brug over de Wied ga direct rechts; beetje omhoog na spoorbaan rechts volg het pad tot de kruising bij het spoortunneltje; ga hier rechts en u ziet Huis in Westerwald al weer aan de overkant liggen.

7  -  Nordic Walking
Omgeving van het Grenzbachtal is in diverse routes met verschillende lengten beschreven.